Finance & Control
Wonen mogelijk maken, tot achter de komma

Met slimme financiële keuzes maken we passend wonen mogelijk. Zo’n 80 collega’s zorgen dagelijks voor sturing, inzicht en ruimte om te investeren in nieuwbouw, doorstroming en verduurzaming. We maken heldere rapportages, houden grip op resultaten en adviseren collega’s door de hele organisatie. Zo zorgen we dat elke euro telt – en bewoners nu én in de toekomst betaalbaar kunnen wonen.

Bijna 15 miljard euro
Bijna 15 miljard euro

is de totale balans van ons huishoudboek

11,3 miljard euro
11,3 miljard euro

is ons eigen vermogen

3 miljard euro
3 miljard euro

is onze lening portefeuille

Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Welkom op de afdeling Finance & Control

Uitgelichte vacatures

Hilversum

32 - 36 uur per week

€ 5.498 - € 7.638 bruto obv 36 uur

Een afdeling, veel specialismen

Finance & Control bestaat uit verschillende gespecialiseerde teams, van administratie tot strategisch advies. Denk aan functies als FA-specialist, Medewerker Crediteuren, Projectcontroller, Manager Reporting & Grootboek en Controller Audit & Risk. Ondanks die diversiteit zijn de lijnen kort en werken we nauw met elkaar samen. Zo combineren we expertise en zorgen we als één team voor financiële sturing én ondersteuning.

Primaire accounting

  • Crediteuren
  • Debiteuren
  • Incasso vertrokken huurders
  • Servicekosten

Control & Treasury

Bedrijfsvoering

  • Fiscale zaken
  • Bedrijfsvoering
  • Reporting
  • Grootboek

Vastgoed & Projectadministratie

Benieuwd naar de functies op de afdeling?

Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Samen zorgen we voor cijfers die kloppen en ertoe doen
Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.
Om deze video te bekijken moet je marketingcookies toestaan.

Control & Treasury

Aantal collega's: 10
Verantwoordelijk voor:
De afdeling control beoordeelt de kwaliteit van de interne beheersing d.m.v. procesbeschrijvingen en de Control Self Assessments, doet audits op diverse processen en coördineert het begrotingsproces en helpt het bestuur om de optimalisatie te vinden tussen onze maatschappelijke doelstellingen en de financiële kaders die gelden.
Even binnenkijken:
“De treasurer zorgt met de collega’s binnen het Finance team voor een zo’n optimale financiering van onze activiteiten. Dit doen wij zowel met de traditionele banken uit de sector als overige aanbieders. Als een van de weinige corporaties schrijven wij zelf ook obligaties uit. We zoeken constant naar de juiste balans tussen de risico’s en de kosten van de financiering.”

Bedrijfsvoering

Aantal collega's: 19
Verantwoordelijk voor:
Bij dit team is iedere dag weer anders! Toewijzingen controleren, aanvragen voor de verschillende regelingen huurverlaging behandelen, bellen met kandidaten over het uitvoeren van complexe inkomenstoetsen. Het ene moment duik je in administratieve taken, een uur later verdiep je je in de geldende wetten en regelingen of voer je gesprekken over wat de Alliantie kan betekenen voor huurders als het gaat om huurverlaging. Iedereen werkt vanuit zijn/ haar eigen expertise en gezamenlijk aan projecten zoals huuraanpassing of eenmalige huurverlagingen.  

Vastgoed & Projectadministratie

Aantal collega's: 17
Verantwoordelijk voor:
De administratie van alle projecten én 70.000 verhuureenheden. Projectadministratie bewaakt budgetten, houdt de activamodule bij en maakt financiële rapportages. Vastgoedadministratie registreert alle gegevens van onze objecten en levert betrouwbare cijfers en informatie voor de hele organisatie.
Even binnenkijken:
"Geen dag is hetzelfde: we overleggen over budgetten, registreren vastgoedtransacties, verwerken erfpacht en gemeentelijke lasten, en stellen financiële overzichten op. Alles met oog voor samenwerking en nauwkeurigheid, zodat onze gegevens altijd actueel en betrouwbaar zijn."

Primaire accounting

Aantal teams: Crediteuren, Debiteuren, Incasso vertrokken verhuurders en Servicekosten
Aantal collega's: 27
Verantwoordelijk voor:
Het opstarten van maandfacturatie (prolongatie), digitale huurfacturen en specificeren van grootboek facturen en wekelijkse betalingen. Er is onderling veel afstemming over verschillende expertises, zo overleggen de medewerkers Crediteuren met de specialisten op gebied van vetrokken huurders, projectadministratie en grootboek om snel en oplossingsgericht te kunnen werken.
Even binnenkijken:
"Bij deze afdeling werken groepjes specialisten, maar onderaan de streep zijn we allen verantwoordelijk voor de werkzaamheden. We werken nauw samen en helpen elkaar waar nodig. Mocht er een collega ziek zijn, dan kan een andere collega haar taak overnemen omdat wij in een team verband werken.

Uiteindelijk gaat het erom dat de werkzaamheden gedaan worden door de afdeling en niet door die ene persoon. Dat maakt het werken bij onze afdeling zo leuk."

Impact & Innovatie

Samen naar CO₂-neutraal
Samen naar CO₂-neutraal

Bij de Alliantie lopen we graag voorop. We sluiten onze verantwoording actief aan op de CSRD-richtlijnen en werken toe naar een CO₂-neutrale organisatie in 2050. Samen met Strategie en BI ontwikkelen we nieuwe KPI’s en dashboards om helder te kunnen rapporteren waar we staan – en wat er nog nodig is om onze duurzaamheidsdoelen te halen.

Slim sturen met Power BI
Slim sturen met Power BI

We werken minder met Excel en meer met slimme dashboards in Power BI. Data is een belangrijk hulpmiddel geworden om te sturen. Samen met de afdeling IT, Data & Digitalisering en de procesdeskundigen zorgen we dat de data bij de bron klopt en betrouwbaar is.

Verantwoorden met XBRL
Verantwoorden met XBRL

Verantwoording gebeurt niet langer op papier of in pdf, maar digitaal via XBRL. De Alliantie doet actief mee aan sectorinitiatieven om bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe standaarden én om voorop te blijven lopen.

In gesprek met de sector
In gesprek met de sector

De vraag naar informatie groeit. Vanuit Finance nemen we actief deel aan overleggen met bijvoorbeeld Aedes en SBR. Zo helpen we mee aan een efficiënte inrichting van nieuwe informatie-eisen en kunnen we onze processen op tijd aanpassen.

Collega's aan het woord

Tess Krijnen - FA Specialist FSSC

Vorig jaar ben ik begonnen binnen dit team en ik kan niks anders zeggen dan dat het een warm onthaal is geweest. Door het regio overstijgend werken leer ik veel collega’s kennen die allemaal een bijdrage leveren aan onze kerntaak. Wij zijn als afdeling de schakel tussen wonen en finance en dat maakt ons werk divers.

Jessica - FA Specialist FSSC

"Werken bij team Bedrijfsvoering is iedere dag anders! Van het controleren van toewijzingen en behandelen van aanvragen tot bellen over complexe inkomenstoetsen. Je wisselt administratief werk af met verdiepen in regelgeving en gesprekken over huurverlaging. Ieder heeft z’n expertise, maar we werken ook samen aan projecten zoals huuraanpassing en eenmalige huurverlagingen."

Dit worden je collega's

#hetechtewerk
17-7-2024
#hetechtewerk: Léon - Manager Financial Services
#hetechtewerk: Léon - Manager Financial Services
Leon is een echte financiële man. Zo lang als hij zich kan herinneren werkt hij al in de financiële hoek. Sinds 5 jaar is hij de Manager Finance van de Alliantie.
Babbelbox
7-7-2025
Babbelbox met Mike
Babbelbox met Mike
Wat is de leukste plek om een lunchwandeling te maken?
Babbelbox
29-7-2025
Babbelbox met Francina
Babbelbox met Francina
Ben jij een deur-uit-op-de-seconde-type of blijf je altijd langer hangen?